Pokud se vám náš obsah líbí a podpoříte ho - bude budoucnost tohoto projektu mnohem jistější. Děkujeme.  Podpořit Bennu.cz

Při věcech, co používáme každý den pravidelně, nás ani nenapadne, jak jejich neustálé používání nás může zabíjet. Skutečným viníkem je židle.

Nohy jsme dostali záměrně. Lidé ve většině rozvojových kultur ani nemají židle a denně chodí průměrně 16 km.

My v moderním světě většinu svého dne trávíme sezením.

Lidé se vzbudí, jdou si sednout na záchod, pak si sednou ke snídani, pak sedí v autě cestou do práce a celý den tráví sezením u stolu, pak vstanou a jdou si sednout na záchod a do jídelny. Pak sedí v autě a jdou si sednout do baru. Pak jedou zpět domů a zbytek dne sedí v pohodlném křesle a sledují televizi, než se doplazí do postele, aby se zotavili z veškerého fyzického úsilí toho dne. Když jdou lidé ven, sedí v restauraci nebo kině.

Sezení celý den je pro vás horší, než si myslíte. Studie American Society zkoumající 123 000 lidí z roku 1993 do roku 2016 zjistila tyto alarmující výsledky. Lidé, kteří sedí více jak 6 hodin denně, a jsou neaktivní, měli 93% vyšší pravděpodobnost, že zemřou během doby studie, než ti, kteří byli fyzicky aktivní a seděli méně jak tři hodiny.

To je téměř 100 %. Výsledky byly nezávislé na úrovni fyzické aktivity. Negativní efekty sezení byly stejně silné u lidí, co cvičí pravidelně. 60 % – to je více jak polovina – zkoumaných zaměstnanců bylo přesvědčených, že by byli produktivnější, kdyby měli možnost pracovat na nohou.

Odborníci dlouhým obdobím fyzické neaktivity a jejím negativním důsledkům začali říkat „nemoc sezení“. Pod tímto videem jsou odkazy na různé studie prokazující, že fyzická neaktivita a nízká kondice jsou vážné hrozby pro kardiovaskulární zdraví. I s nízkým procentem tělesného tuku, sezení bylo spojeno s nealkoholickou chorobou mastných jater.

Studie ukazující rozdíly v reakcích brachiálních a stehenních tepen v důsledku dlouhého sezení. Studie ukazující, že snížení doby sezení může chránit DNA.

Sedavý životní styl byl spojen s depresí. Jak méně sezení zvyšuje svalovou hmotu. Několik studií spojují cukrovku s neaktivitou a sezením.

Buňky a nečinné svaly při sezení nereagují dobře na inzulin, a tak slinivka produkuje více a více inzulinu, což vede k cukrovce. A jak pět minut stání každé půl hodiny může zlepšit metabolismus glukôzy a pomoct postmenopauzálním ženám, které jsou náchylné k onemocnění cukrovkou. Stání oproti sezení snižuje krevní tlak.

Studie z Cornellovy univerzity zjistila, že více jak hodina sezení vyvolává biochemické řetězce v aktivitě lipáze lipoproteinů, což je enzym zapojený v metabolismu tuků a glukózy, což vede k nahromadění nánosů tuků a tukových tkání, než aby byly svaly metabolizovány. A zvyšuje riziko infarktu, srdeční choroby a choroby ledvin. Tohle se děje jak u lidí v kondici, kteří pravidelně dělají aerobní aktivity, tak i u lidí s nadváhou. To znamená, že pravidelné cvičení neruší tyto důsledky celodenního sezení.

pic-193

Podle Washington Post dlouhé sezení také způsobuje nemoci nohou, křečové žíly, nateklé kotníky, degeneraci svalů, bolest kyčlí, a to nejhorší… povadlý a ochablý zadek, protože hýžďové svaly se nejen nepoužívají, ale oběh krve je odříznutý z váhy celého těla tlačící na hýždě. MNT oznámilo, že naše židle nás pomalu ale jistě zabíjí. Odkazy na tyto studie jsou uvedeny v popisku videa.

Co tedy máme dělat?

Musíme pracovat, že? Nejprve se musíme podívat na svůj stůl. V mnoha kancelářích, továrnách a dokonce školách se začíná přecházet na stojaté stoly. Existují dokonce výškově nastavitelné stoly, které se dají nastavit na stání i sezení. Jen si vyhledejte výškově nastavitelné stoly a narazíte na různé společnosti. Já osobně tento stůl používám při editaci videí. Dokonce mám stůl s běžeckým pásem. Zjistil jsem, že je mnohem efektivnější než můj stůl na kole.

I když se moje nohy pohybují, tak stále sedíte, a nožní svaly nepodporují váhu těla. Proto je stání tak důležité a efektivní. Aktivní stání vyžaduje zapojení různých svalů, abychom nespadli. Svaly po celém našem těle se neustále zpevňují a uvolňují, abychom byli v rovnováze.

Od chodidel, po nohy, trup, paže a krk. To jsou tisíce svalů, velké a malé, které neustále pracují, abychom nespadli. Všechna tato práce vyžaduje energii, která pochází z našeho jídla a tuků, který se nepoužívá, pokud celý den sedíme.

Dělejte to, co normálně děláte, co nejvíce při stání, pokud můžete. Pokud nemůžete, vstaňte každou půl hodinu na pět minut. I když nic nebudete dělat, jen se postavte. A pokud se chcete rozpohybovat, začněte dělat dřepy.

Nemyslím tři nebo pět, ale dvacet nebo třicet. Namísto jízdy výtahem choďte po schodech.

Vyhoďte televizi a pracujte více na zahradě. Ukliďte dům. Něco opravte. Běžte do parku, projděte se po ulici, nebo jen stůjte… cokoliv! Nemáte sedět, ale stát. Vaše nohy jsou polovinou vašeho těla. Máte je z nějakého důvodu. Používejte je! Pokud si vážíte svého života, zvedněte se ze zadku.

Zdroj: www.markusrothkranz.cz

Donation

Když už jste tady...

Máme na vás malou prosbu. Mnoho lidí čte Bennu.cz, ale reklamní systémy již dlouhodobě nefungují. Celý projekt tak již 3 roky připravujeme na naše náklady. Ne, nehodláme přejít na systém pouze pro platící jako ostatní - snažíme se tvořit otevřeně. Abychom však mohli pokračovat a hlavně - Bennu.cz rozvíjet, potřebujeme vaši pomoc. Bennu.cz je nezávislý magazín, který stojí mnoho času, peněz i práce. Děláme to ale proto, že věříme, že naše tvorba i perspektiva má smysl - může se stát totiž i tou vaší.

Pokud se vám náš obsah líbí a podpoříte ho - bude budoucnost tohoto projektu mnohem jistější. Děkujeme.

Vyberte způsob platby
Vaše údaje

Děkujeme za Vaše rozhodnutí přispět na chod a rozvoj stránek Bennu.cz!

Pro dokončení daru převodem prosím následujte tyto instrukce:


Zvolenou částku zašlete na č. účtu: 51-6885910227/0100 (KB)

Do poznámky prosím uveďte svoje (alespoň křestní) jméno nebo e-mail, případně pak použijte variabilní symbol, který Vám po potvrzení zašleme na e-mail. Vaše údaje nám slouží pouze pro identifikaci dárců, neposkytujeme je třetím stranám.


IBAN: CZ3101000000516885910227

Na Váš e-mail zároveň posíláme tyto instrukce, pokud se rozhodnete dar poslat později.

Dar celkem: 250Kč

Autor

Najlepší spôsob ako predpovedať budúcnosť je ju vytvoriť.