Zdraví

Leanwashing, skutečný podvod 21. století

reklama

Existuje mnoho lidí, kteří si myslí, že velké společnosti musí být určitým způsobem zlé. Ve skutečnosti funguje převážná většina společností zcela mimo jakýkoli rámec etiky. Takovým firmám je naprosto ukradené, jakým způsobem vydělají peníze. V dnešní době nás o tom přesvědčují služby jako dTest nebo pořady jako Jídlo s.r.o.

Pokud je zisk ve zdraví, je to pro ně v pořádku. Pokud je profit v nemoci, opět v pořádku.

Pokud existuje prostor na trhu pro nové výrobky, skvělé. Pokud můžeme prodávat „retro“ produkty, také vynikající.

Existuje-li trh pro produkty, které jsou znázorňovány jako zdraví prospěšné, a přitom jsou takřka identické s těmi nezdravými, pak je to pro tyto společnosti také v pořádku. Umožňuje to totiž prodej pro oba segmenty trhu. To si dobře zapamatujte…

Pro takovýto způsob manipulace existuje odpovídající termín. Leanwashing.

Leanwashing představuje nekalé marketingové praktiky, které jsou provozovány za účelem vylepšení obrazu produktu či služby z pohledu prospěšnosti zdraví. Tedy, snaží se komunikovat něco jako lepší a zdravější, než to ve skutečnosti je.

Přestože jsou konzumenti již napozoru před podobnými praktikami, společnosti jsou chytřejší a zase o krok napřed. A funguje to.

Podívejte se sami na reklamu níže.

reklama

Vypadá to skvěle a zdravě, co myslíte? Samá zelené, čistý cedník, pěkný font a barvy…

Navíc žádná velkohubá marketingová prohlášení, jen hezké, zelené listy.

„Pokud jí nechcete jíst, pijte jí“… tedy pokud nemáte kapustu rádi a domníváte se, že chutná jako kus trávníku s chininem (i když…).

Tahle reklama je umístěna venku před supermarketem. Myslíte si, že je tento produkt upřednostněn také ve výlohách? Ano, je to tak.

Produkt

To je on! Kale Blazer — Tmavá listová dobrota!

S „dalšími přírodními aditivy“!

Stojí 24 dolarů (v přepočtu asi 600 korun) za galon (cca 3,8 litru), tedy na naše cca 160 Kč/litr.

Počkat, cože?

Za tyhle peníze si v USA můžete koupit dobrou vodku. Pojďme se tedy nyní podívat na obsah:

… dobře. Dobře.

Cukry: 18g za porci (cca 240 ml). Vláknina: NULA gramů za porci.

Tohle není smoothie, tohle je procesovaný ovocný džus (s „jemnou“ pasterizací od babičky…). Dle dalších propočtů můžeme usuzovat, že je to podobně jako s polovinou pomerančového džusu. Po přidání dalších přísad je vše filtrováno, jinak byste nemohli mít NULA obsahu vlákniny.

A když to celé vypijete? 4 porce, dohromady tedy cca 72 gramů cukru, hlavně fruktózy. Spolu s procesovanou zeleninovou vodou cca 12,5 kalorií na 30 ml.

Napadá vás, co dalšího má podobný obsah cukru?

Konečně upřímná značka, co si na nic nehraje. Jen o trochu víc cukru (14,2 kalorií na 30ml).

Ještě dodám, že Mountain Dew stojí 3 dolary za 4 litry, tedy cca 75 Kč (cca 19 Kč/litr).

Vítejte v 21. století. Platíte cenu dobré vodky za něco, co je ekvivalentem 2/3 zeleninového Mountain Dew.

A teď přijde to nejlepší. Naskrolujte zpět na obrázek první značky.

Distribuováno: NAKED JUICE COMPANY, MONROVIA CA.

Která je součástí…?

PepsiCo.

Stejně jako Mountain Dew.

Vítejte ve světě leanwashingu.

Originál článku: https://medium.com/@jamesheathers/leanwashing-a-very-21st-century-scam-d0af9988eb0b

Pozn. redakce: Jsme si vědomi toho, že tento fenomén není jen v USA, ale jde o celosvětový trend. Smyslem článku je pouze provokovat k zodpovědnosti za vlastní zdraví. Ne každý produkt, který má hezký obal a líbivý marketingový claim je ve skutečnosti takový. Tento trend bude dle našeho názoru nadále na vzestupu, velké korporace se budou maskovat (a to i v oblasti alternativní medicíny) za malé, někdy až farmářské, domácké a zdraví prospěšné kamarády. Každý, kdo dělal v marketingu ví, jak se věci mají. I marketing ale může být autentický a lidský. Děkujeme tímto všem, kteří odporují tomuto příkladu.

Podpořit bennu.cz

0 %